Každý rodič, ktorý zažil hory zasypané snehom a zaliate slnkom s lyžami pripnutými na nohách, sa prirodzene pokúsi sprístupniť tieto zážitky aj svojim ratolestiam. Začne hľadať spôsob, ako poriešiť lyžovanie svojich detí. Zdatnejší rodič lyžiar si väčšinou s výučbou svojich detí poradí sám, hlavne v počiatočných lekciách lyžovania. Nie každý rodič lyžiar však dokáže svoje schopnosti odovzdať deťom, to znamená byť dobrým lyžiarom a dobrým učiteľom lyžovania súčasne. Rodičom, ktorí majú jasno že lyžovanie pre deti áno, ale nevedia kedy, kde a ako začať a postupovať, možno pomôže seriál nasledujúcich článkov - lyžovanie detí. Otázka výučby lyžovania detí je riešiteľná v zásade dvoma spôsobmi – 1. samouk, 2. inštruktor.
Lyžiar samouk - súčasná doba produkuje stále viac samoukov začiatočníkov. Dokonca nie je až také zriedkavé stretnúť samouka majstra lyžovania. Sám sa naučiť lyžovať je veľmi vzrušujúce a prináša možnosť naučiť sa to tak, ako nikto iný. V tom môže byť skryté kúzlo novej techniky, štýlu, výnimočnosti a nezriedka aj majstrovstva. Samoukovia sa často učia v skupinkách. Navzájom sa inšpirujú a súperením zdokonaľujú. Tento spôsob učenia vidieť najčastejšie vo freeride a freestyle u mladých tínedžerov.
Učiteľ lyžovania (inštruktor) je dnes najbežnejšia forma, ktorá je už dostupná takmer v každom lyžiarskom stredisku, kde sa už patrí mať aspoň požičovňu lyží a školu lyžovania. Spolu s požičaním výstroja si môžete zaplatiť aj inštruktora pre seba, alebo svoje dieťa. Odbornosť kvalifikovaného inštruktora by mala postačovať pre lyžiarske začiatky – prvé lekcie. Učiteľ lyžovania je lacnejší, ak lyžuje so skupinou žiakov a drahší, ak učí iba jedného žiaka. S učiteľmi lyžovania je to presne ako s učiteľmi v škole. Len si spomeňte, ako vás niektorí naučili veľa a iní takmer nič.
Lyžovanie detí s učiteľom, alebo samostatne ?
Samouk je väčšinou nadaný jedinec, zanietený pre svoju vec. Nie je potrebné ho do učenia nútiť, skôr naopak. Radiť si nedá, chce skúšať všetko sám, resp. s jemu podobnými priateľmi. Inšpirácie pre svoje cvičenia berie z okolia, z internetu a pod. „kradne očami“ (asi najlepšia rada od môjho starého otca „najlepšie sa kradne očami a nie je to trestné“). Nuž čo takýmto adeptom odkázať? Hŕŕŕ do toho, učte sa a poraďte si sami! Držím palce každému nadšencovi samoukovi lyžovania! Ak ste rodič takého dieťaťa, podporte jeho samoučenie. Ja sa v ďalšom texte budem venovať technike učenia s učiteľom, ktorá je pri zjazdovom lyžovaní predsa len bežnejšia a opodstatnená.
V súvislosti s témou "učiteľ lyžovania detí" často dostávam otázku, či je vhodnejší rodič, či cudzí človek. Väčšinou som odpovedal v tom zmysle, aby rodič nepreceňoval svoje schopnosti a radšej si opatril kvalifikovaného inštruktora lyžovania. No už by som mal toto odporúčanie prehodnotiť a dať na pravú mieru. Nepreceňujte sa rodičia, ale ani nepodceňujte svoje schopnosti! Kto lepšie naučí vaše dieťa ako vy - matka, otec ? Nejaký mladý junák za peniaze ? Možno áno, možno nie. Nuž je to individuálne a na tieto otázky niet jednoznačnú odpoveď.
Možno by v tejto súvislosti pomohli vhodné príklady na vzťah pretekár - tréner (učiteľ - žiak) napr. z vrcholového lyžovania. Česká slalomárka Šárka Záhrobská a jej otec - učiteľ a neskôr aj úspešný tréner p. Záhrobský. Spoločne dosiahli veľké lyžiarske úspechy, neskôr sa Šárka od otca odpútala a s cudzími ľuďmi sa jej už toľko nedarí. Podobný príbeh v rodine Kosteličovcov z Chorvátska. Otec učil obe deti dcéru Janicu i syna Ivicu lyžovať. Obe deti to dotiahli až na veľký glóbus. Nevídaný úspech! Na Ivicu Kosteliča možno zabral malý trik, kedy sa "akože" jeho trenérom stala sestra, ktorá sama už prestala pretekať. Úspech sa hneď dostavil. Priamo pod otcom by Ivica možno ...
Áno viem, v týchto príkladoch má určite význam aj množstvo iných faktorov. Len som tým chcel naznačiť, že medzi úspešnými jedincami existuje množstvo samoukov (Didier Cuche, Bode Miller, Ingemar Stenmark ...), ako aj rodinných tímov (Zuzulovci, Kosteličovci ...) a tiež úspešných detí vedených cudzím trénerom (koho vymenovať skôr ...). Každý spôsob môže byť správny, niekto sa lepšie učí sám, niekto s učiteľom, niekto s otcom, ale najčastejšie ide o mix - niečo medzi tým.
Tiež som sa učil lyžovať spôsobom "niečo medzi tým". Ranné detstvo som prelyžoval pod vedením otca, ktorý bol sám nadšeným lyžiarom. Fungovalo nám to až do žiackych kategórií pretekania. V problémovom veku 12-16 rokov mi otec najal osobného trénera lyžovania. Ten bol pre mňa veľkým vzorom. Sám sa zúčastnil olympiády, tak som "makal ako drak" a robil všetko čo ma učil. Koncom strednej a na vysokej škole som už lyžoval bez trénera. Trénoval som sám podľa seba. Po ukončení pretekania som prepadol partii kamarátov - fanatikov do freestyle. Vtedy v úplných začiatkoch sa tento nový trend blbnutia na lyžiach označoval ako akrobatické lyžovanie, či balet na lyžiach a pod. Učili sme sa to v partii sami navzájom, podľa obrázkov či záberov z televízie.
Jedinečnosť každého dieťaťa si zaslúži jedinečný prístup učiteľa.
Z vlastnej skúsenosti s deťmi na lyžiarskych svahoch či v telocvični by som mohol napísať obsiahlu knihu. Učil som lyžovať talentovaných špuntov, ktorým išlo učenie závratnou rýchlosťou. Učil som šesť - desať ročných antitalentov aj dospievajúcich tínedžerov, akoby vystrúhaných z dreva. Bolo to neuveriteľné trápenie ich aj moje. Vlastné deti, deti príbuzných či známych sú zvláštna kategória žiakov. Nechýbal ani žiak, ktorý si prvý krát zapol lyže na nohy značne po štyridsiatke. Učenie mu išlo dobre a vypracoval sa na zdatného rekreačného lyžiara. Po troch desaťročiach si spomínam na množstvo zaujímavých žiakov. V mojom svete lyžovania sa učeniu iných venujem iba okrajovo a nezištne. Preto si môžem dovoliť písať o tejto téme slobodne a otvorene, bez skrytého úmyslu nalákať niekoho do vlastnej školy lyžovania (žiadna totiž nie je).
Keď sa pokúšam spomenúť na všetkých lyžiarskych žiakov a skúsenosti s nimi (pracnosť, talent, pokrok, výsledky, technika, sila ...) rezonuje mi v mysli jedno slovo nad ostatnými, jedinečnosť. Každý z nich bol iný, postupoval a zdokonaľoval sa iným tempom, iná fyzická zdatnosť, iná výdrž, iná rozumová vyspelosť, ctižiadosť ... Každý žiak je jedinečný a najlepšie čoho sa mu môže dostať je jedinečný prístup učiteľa. Taký názor by určite uznali všetci skúsení pedagógovia zo základných, stredných i vysokých škôl, ale aj športoví tréneri. Existujú rôzne metodiky (návody) ako postupovať pri výučbe matematiky, spievania či lyžovania detí. Podľa metodiky by sa mal každý žiak naučiť určité základy, „zvládnuť remeslo“. Ako sa stať neskôr majstrom, to je už iná téma. Tu metodiky nie sú, ani to nie je určené pre každého žiaka, ani každého trénera. Dobrý vrcholový tréner, ktorý vychováva majstra by mal byť tvorca, nie kopirák.
Po slove jedinečnosť sa objavuje ďalší dôležitý termín na správne pochopenie výučby lyžovania. Vzťah učiteľ - žiak. V každom procese učenia hrá významnú úlohu: vzťah učiteľa a žiaka (trénera a pretekára). Z hľadiska sociálneho ide o interakciu, do ktorej sa dostávajú dve rôzne individuality. Ich vzájomná afinita je dôležitá a závisí od oboch strán. Žiaľ vo väčšine prípadov si učiteľ vynúti dominantnú úlohu vo vzťahu. Nie každému žiakovi to vyhovuje. Nie každý učiteľ pasuje každému žiakovi, to platí aj opačne. Nie každému žiakovi vyhovujú dané učebné postupy. Nie každý učiteľ ovláda rôzne techniky výučby. Je vlastne náhodou a lotériou, aký učiteľ sa dostane vášmu dieťaťu. Vzájomné súznenie učiteľa a žiaka sa rieši málokedy, pri tom je to táááaké dôležité ;-)
Lyžovanie detí s rodičom
Ak si pozriete krátke video o tri odstavce vyššie, všimnite si poslednú skupinku detí v červenom s učiteľom vpredu v svetlomodrej vetrovke. To je klasika pri "skupinovom vyučovaní lyžovania detí". Tento učiteľ si to odrobí, ale nenaučí nič veľkého. Deti, ktoré zvládli pluh sa od neho viac nenaučia. Skôr sami od seba. Aspoň rodičia môžu v pokoji lyžovať. O deti je postarané, niekto sa im nejako venuje. Takýto učiteľ bez záujmu sa nedokáže venovať ani prvým trom deťom, ktoré lyžujú tesne za ním. Tri deti sa dajú v pohode zvládať pri ozajstnom učení lyžovania. To čo robia deti z konca skupinky, náš inštruktor už ani netuší. Sám je celkom dobrý lyžiar, ale asi slabší učiteľ a vzťah k žiakom sa javí minimálny. Pre vaše dieťa sú jeho lyžiarske zručnosti nezaujímavé, ak to ostatné nefunguje. Tu by sa lepšie uplatnil rodič so záujmom pre dieťa aj keď sám lyžiar-začiatočník.
Nepreceňujte učiteľa, nepodceňujte seba. Naďalej máte záujem o učenie lyžovania svojich detí pod vedením inštruktora? Si ho aspoň preklepnite, ako to robí a dohodnite si konkrétnu zručnosť, ktorú vaše dieťa naučí. Napr. dieťa po skončení nášho kurzu bude vedieť nosiť lyže na pleci. Potom je to v poriadku. Ak dieťa vie niesť lyže na pleci, idete s ním vysmiaty domov. Nevie niesť lyže, môžete kurz reklamovať. Nevyhadzujte zbytočne peniaze. Ak vám na učení nezáleží, len si objednávate k dieťaťu dohľad, aby ste si mohli sami v kľude zalyžovať, to by potom bolo aj naše príkladové video v poriadku, len na inú tému - opatrovanie detí.
Ak sa chystáte na rodinnú lyžovačku, potom práve tá môže poskytnúť ideálnu príležitosť vyskúšať inštruktora lyžovania. Zimná dovolenka býva pre mnohých jediným miestom, kde sa rodinka zíde spolu na lyžiach na viac dňovej lyžovačke. Ak ste si na lyžovačku zvolili nejaké kvalitnejšie lyžiarske stredisko, určite tam objavíte aj lyžiarsku školu. Podľa veľkosti lyžiarskeho strediska a množstva návštevníkov sa môžete stretnúť s lyžiarskymi školami s desiatkami lyžiarskych inštruktorov. Vyskúšajte aspoň krátky kurz, aby ste zistili či a ako to funguje.
V zahraničí pozor na jazykový problém. Ak sa vaše dieťa nebude vedieť s učiteľom dohovoriť, bude to preň nezaujímavé. Občas sa vám môže podariť, že zoženiete slovensky hovoriaceho inštruktora v talianskom či rakúskom stredisku. Inštruktora v zelenom oblečení klauna na hornom obrázku by som pre svoje dieťa zvolil bez váhania. On zbožňuje deti a deti jeho, ani rozprávať spolu nemusia. A ako im to spolu funguje! Chvíľu som si s touto skupinkou zalyžoval a bol to zážitok. Keď sa to robí poctivo a s láskou, je lyžovanie s inštruktorom fajn ;-)
Neviete si vybrať, alebo sa vám daný inštruktor nezdá pre vaše dieťa vhodný? Nesiľte to. Skúste si sami lyžovanie detí s rodičom. Jedna známa má problém s učiteľkou nemčiny dieťaťa na základke. Sama však nevedela ani mäkké "f" nemecky. Rozhodla sa dcére pomôcť. Zohnala učebnice, zapísala sa do kurzu a začala sa sama učiť po nemecky. Postupne začala učiť nemčinu svoju dcéru. Dnes vedia obidve veľmi slušne po nemecky. Urobte to presne tak aj vy s lyžovaním vašich detí. Vzťah s dieťaťom býva pri učení dôležitejší, ako odborné zručnosti cudzích ľudí. Ak neviete, aké cviky sú pre malé a aké pre väčšie a zdatnejšie deti vhodné, nemusíte zúfať. To ľahko okukáte okolo seba na svahu. Kradnite očami. Je to zadarmo a beztrestné. Ešte v ten istý deň môžete byť lepším učiteľom odkukaného cviku, ako ten, od koho ste ho odkukali.
Problematiku lyžovania detí s učiteľom lyžovania, môžeme rozdeliť na tri časti:
1, Začiatočníci: Kedy a ako začať lyžovať
2, Pokročilí: Lyžovanie pre pokročilé deti
3, Pretekári: Pretekárske lyžovanie detí
Heslá článku:
Lyžovanie detí, lyže na nohách, počiatočné lekcie lyžovania, byť dobrým lyžiarom a dobrým učiteľom lyžovania súčasne, seriál nasledovných článkov lyžovanie detí. Lyžiar samouk majster lyžovania, naučiť sa lyžovať sám je veľmi vzrušujúce, kúzlo novej techniky, freeride a freestyle. Učiteľ lyžovania, odbornosť kvalifikovaného inštruktora, lyžovanie detí s učiteľom, alebo samostatne? Kradnutie očami nie je trestné. Podporte samoučenie svojho dieťaťa. Učiteľ lyžovania detí, je vhodnejší rodič, či cudzí človek? Nepreceňujte sa rodičia, ale ani nepodceňujte svoje schopnosti! Otec bol sám nadšeným lyžiarom, osobný tréner lyžovania, freestyle, akrobatické lyžovanie, balet na lyžiach. Jedinečnosť každého dieťaťa si zaslúži jedinečný prístup učiteľa. Škola lyžovania, vzťah učiteľ žiak. Vzájomné súznenie učiteľa a žiaka je dôležité. Lyžovanie detí s rodičom, rodič lyžiar-začiatočník, inštruktor klaun.
Lyžiar samouk - súčasná doba produkuje stále viac samoukov začiatočníkov. Dokonca nie je až také zriedkavé stretnúť samouka majstra lyžovania. Sám sa naučiť lyžovať je veľmi vzrušujúce a prináša možnosť naučiť sa to tak, ako nikto iný. V tom môže byť skryté kúzlo novej techniky, štýlu, výnimočnosti a nezriedka aj majstrovstva. Samoukovia sa často učia v skupinkách. Navzájom sa inšpirujú a súperením zdokonaľujú. Tento spôsob učenia vidieť najčastejšie vo freeride a freestyle u mladých tínedžerov.
Učiteľ lyžovania (inštruktor) je dnes najbežnejšia forma, ktorá je už dostupná takmer v každom lyžiarskom stredisku, kde sa už patrí mať aspoň požičovňu lyží a školu lyžovania. Spolu s požičaním výstroja si môžete zaplatiť aj inštruktora pre seba, alebo svoje dieťa. Odbornosť kvalifikovaného inštruktora by mala postačovať pre lyžiarske začiatky – prvé lekcie. Učiteľ lyžovania je lacnejší, ak lyžuje so skupinou žiakov a drahší, ak učí iba jedného žiaka. S učiteľmi lyžovania je to presne ako s učiteľmi v škole. Len si spomeňte, ako vás niektorí naučili veľa a iní takmer nič.
Lyžovanie detí s učiteľom, alebo samostatne ?
Samouk je väčšinou nadaný jedinec, zanietený pre svoju vec. Nie je potrebné ho do učenia nútiť, skôr naopak. Radiť si nedá, chce skúšať všetko sám, resp. s jemu podobnými priateľmi. Inšpirácie pre svoje cvičenia berie z okolia, z internetu a pod. „kradne očami“ (asi najlepšia rada od môjho starého otca „najlepšie sa kradne očami a nie je to trestné“). Nuž čo takýmto adeptom odkázať? Hŕŕŕ do toho, učte sa a poraďte si sami! Držím palce každému nadšencovi samoukovi lyžovania! Ak ste rodič takého dieťaťa, podporte jeho samoučenie. Ja sa v ďalšom texte budem venovať technike učenia s učiteľom, ktorá je pri zjazdovom lyžovaní predsa len bežnejšia a opodstatnená.
V súvislosti s témou "učiteľ lyžovania detí" často dostávam otázku, či je vhodnejší rodič, či cudzí človek. Väčšinou som odpovedal v tom zmysle, aby rodič nepreceňoval svoje schopnosti a radšej si opatril kvalifikovaného inštruktora lyžovania. No už by som mal toto odporúčanie prehodnotiť a dať na pravú mieru. Nepreceňujte sa rodičia, ale ani nepodceňujte svoje schopnosti! Kto lepšie naučí vaše dieťa ako vy - matka, otec ? Nejaký mladý junák za peniaze ? Možno áno, možno nie. Nuž je to individuálne a na tieto otázky niet jednoznačnú odpoveď.
Možno by v tejto súvislosti pomohli vhodné príklady na vzťah pretekár - tréner (učiteľ - žiak) napr. z vrcholového lyžovania. Česká slalomárka Šárka Záhrobská a jej otec - učiteľ a neskôr aj úspešný tréner p. Záhrobský. Spoločne dosiahli veľké lyžiarske úspechy, neskôr sa Šárka od otca odpútala a s cudzími ľuďmi sa jej už toľko nedarí. Podobný príbeh v rodine Kosteličovcov z Chorvátska. Otec učil obe deti dcéru Janicu i syna Ivicu lyžovať. Obe deti to dotiahli až na veľký glóbus. Nevídaný úspech! Na Ivicu Kosteliča možno zabral malý trik, kedy sa "akože" jeho trenérom stala sestra, ktorá sama už prestala pretekať. Úspech sa hneď dostavil. Priamo pod otcom by Ivica možno ...
Áno viem, v týchto príkladoch má určite význam aj množstvo iných faktorov. Len som tým chcel naznačiť, že medzi úspešnými jedincami existuje množstvo samoukov (Didier Cuche, Bode Miller, Ingemar Stenmark ...), ako aj rodinných tímov (Zuzulovci, Kosteličovci ...) a tiež úspešných detí vedených cudzím trénerom (koho vymenovať skôr ...). Každý spôsob môže byť správny, niekto sa lepšie učí sám, niekto s učiteľom, niekto s otcom, ale najčastejšie ide o mix - niečo medzi tým.
Tiež som sa učil lyžovať spôsobom "niečo medzi tým". Ranné detstvo som prelyžoval pod vedením otca, ktorý bol sám nadšeným lyžiarom. Fungovalo nám to až do žiackych kategórií pretekania. V problémovom veku 12-16 rokov mi otec najal osobného trénera lyžovania. Ten bol pre mňa veľkým vzorom. Sám sa zúčastnil olympiády, tak som "makal ako drak" a robil všetko čo ma učil. Koncom strednej a na vysokej škole som už lyžoval bez trénera. Trénoval som sám podľa seba. Po ukončení pretekania som prepadol partii kamarátov - fanatikov do freestyle. Vtedy v úplných začiatkoch sa tento nový trend blbnutia na lyžiach označoval ako akrobatické lyžovanie, či balet na lyžiach a pod. Učili sme sa to v partii sami navzájom, podľa obrázkov či záberov z televízie.
Jedinečnosť každého dieťaťa si zaslúži jedinečný prístup učiteľa.
Z vlastnej skúsenosti s deťmi na lyžiarskych svahoch či v telocvični by som mohol napísať obsiahlu knihu. Učil som lyžovať talentovaných špuntov, ktorým išlo učenie závratnou rýchlosťou. Učil som šesť - desať ročných antitalentov aj dospievajúcich tínedžerov, akoby vystrúhaných z dreva. Bolo to neuveriteľné trápenie ich aj moje. Vlastné deti, deti príbuzných či známych sú zvláštna kategória žiakov. Nechýbal ani žiak, ktorý si prvý krát zapol lyže na nohy značne po štyridsiatke. Učenie mu išlo dobre a vypracoval sa na zdatného rekreačného lyžiara. Po troch desaťročiach si spomínam na množstvo zaujímavých žiakov. V mojom svete lyžovania sa učeniu iných venujem iba okrajovo a nezištne. Preto si môžem dovoliť písať o tejto téme slobodne a otvorene, bez skrytého úmyslu nalákať niekoho do vlastnej školy lyžovania (žiadna totiž nie je).
Keď sa pokúšam spomenúť na všetkých lyžiarskych žiakov a skúsenosti s nimi (pracnosť, talent, pokrok, výsledky, technika, sila ...) rezonuje mi v mysli jedno slovo nad ostatnými, jedinečnosť. Každý z nich bol iný, postupoval a zdokonaľoval sa iným tempom, iná fyzická zdatnosť, iná výdrž, iná rozumová vyspelosť, ctižiadosť ... Každý žiak je jedinečný a najlepšie čoho sa mu môže dostať je jedinečný prístup učiteľa. Taký názor by určite uznali všetci skúsení pedagógovia zo základných, stredných i vysokých škôl, ale aj športoví tréneri. Existujú rôzne metodiky (návody) ako postupovať pri výučbe matematiky, spievania či lyžovania detí. Podľa metodiky by sa mal každý žiak naučiť určité základy, „zvládnuť remeslo“. Ako sa stať neskôr majstrom, to je už iná téma. Tu metodiky nie sú, ani to nie je určené pre každého žiaka, ani každého trénera. Dobrý vrcholový tréner, ktorý vychováva majstra by mal byť tvorca, nie kopirák.
Po slove jedinečnosť sa objavuje ďalší dôležitý termín na správne pochopenie výučby lyžovania. Vzťah učiteľ - žiak. V každom procese učenia hrá významnú úlohu: vzťah učiteľa a žiaka (trénera a pretekára). Z hľadiska sociálneho ide o interakciu, do ktorej sa dostávajú dve rôzne individuality. Ich vzájomná afinita je dôležitá a závisí od oboch strán. Žiaľ vo väčšine prípadov si učiteľ vynúti dominantnú úlohu vo vzťahu. Nie každému žiakovi to vyhovuje. Nie každý učiteľ pasuje každému žiakovi, to platí aj opačne. Nie každému žiakovi vyhovujú dané učebné postupy. Nie každý učiteľ ovláda rôzne techniky výučby. Je vlastne náhodou a lotériou, aký učiteľ sa dostane vášmu dieťaťu. Vzájomné súznenie učiteľa a žiaka sa rieši málokedy, pri tom je to táááaké dôležité ;-)
Lyžovanie detí s rodičom
Ak si pozriete krátke video o tri odstavce vyššie, všimnite si poslednú skupinku detí v červenom s učiteľom vpredu v svetlomodrej vetrovke. To je klasika pri "skupinovom vyučovaní lyžovania detí". Tento učiteľ si to odrobí, ale nenaučí nič veľkého. Deti, ktoré zvládli pluh sa od neho viac nenaučia. Skôr sami od seba. Aspoň rodičia môžu v pokoji lyžovať. O deti je postarané, niekto sa im nejako venuje. Takýto učiteľ bez záujmu sa nedokáže venovať ani prvým trom deťom, ktoré lyžujú tesne za ním. Tri deti sa dajú v pohode zvládať pri ozajstnom učení lyžovania. To čo robia deti z konca skupinky, náš inštruktor už ani netuší. Sám je celkom dobrý lyžiar, ale asi slabší učiteľ a vzťah k žiakom sa javí minimálny. Pre vaše dieťa sú jeho lyžiarske zručnosti nezaujímavé, ak to ostatné nefunguje. Tu by sa lepšie uplatnil rodič so záujmom pre dieťa aj keď sám lyžiar-začiatočník.
Nepreceňujte učiteľa, nepodceňujte seba. Naďalej máte záujem o učenie lyžovania svojich detí pod vedením inštruktora? Si ho aspoň preklepnite, ako to robí a dohodnite si konkrétnu zručnosť, ktorú vaše dieťa naučí. Napr. dieťa po skončení nášho kurzu bude vedieť nosiť lyže na pleci. Potom je to v poriadku. Ak dieťa vie niesť lyže na pleci, idete s ním vysmiaty domov. Nevie niesť lyže, môžete kurz reklamovať. Nevyhadzujte zbytočne peniaze. Ak vám na učení nezáleží, len si objednávate k dieťaťu dohľad, aby ste si mohli sami v kľude zalyžovať, to by potom bolo aj naše príkladové video v poriadku, len na inú tému - opatrovanie detí.
Ak sa chystáte na rodinnú lyžovačku, potom práve tá môže poskytnúť ideálnu príležitosť vyskúšať inštruktora lyžovania. Zimná dovolenka býva pre mnohých jediným miestom, kde sa rodinka zíde spolu na lyžiach na viac dňovej lyžovačke. Ak ste si na lyžovačku zvolili nejaké kvalitnejšie lyžiarske stredisko, určite tam objavíte aj lyžiarsku školu. Podľa veľkosti lyžiarskeho strediska a množstva návštevníkov sa môžete stretnúť s lyžiarskymi školami s desiatkami lyžiarskych inštruktorov. Vyskúšajte aspoň krátky kurz, aby ste zistili či a ako to funguje.
V zahraničí pozor na jazykový problém. Ak sa vaše dieťa nebude vedieť s učiteľom dohovoriť, bude to preň nezaujímavé. Občas sa vám môže podariť, že zoženiete slovensky hovoriaceho inštruktora v talianskom či rakúskom stredisku. Inštruktora v zelenom oblečení klauna na hornom obrázku by som pre svoje dieťa zvolil bez váhania. On zbožňuje deti a deti jeho, ani rozprávať spolu nemusia. A ako im to spolu funguje! Chvíľu som si s touto skupinkou zalyžoval a bol to zážitok. Keď sa to robí poctivo a s láskou, je lyžovanie s inštruktorom fajn ;-)
Neviete si vybrať, alebo sa vám daný inštruktor nezdá pre vaše dieťa vhodný? Nesiľte to. Skúste si sami lyžovanie detí s rodičom. Jedna známa má problém s učiteľkou nemčiny dieťaťa na základke. Sama však nevedela ani mäkké "f" nemecky. Rozhodla sa dcére pomôcť. Zohnala učebnice, zapísala sa do kurzu a začala sa sama učiť po nemecky. Postupne začala učiť nemčinu svoju dcéru. Dnes vedia obidve veľmi slušne po nemecky. Urobte to presne tak aj vy s lyžovaním vašich detí. Vzťah s dieťaťom býva pri učení dôležitejší, ako odborné zručnosti cudzích ľudí. Ak neviete, aké cviky sú pre malé a aké pre väčšie a zdatnejšie deti vhodné, nemusíte zúfať. To ľahko okukáte okolo seba na svahu. Kradnite očami. Je to zadarmo a beztrestné. Ešte v ten istý deň môžete byť lepším učiteľom odkukaného cviku, ako ten, od koho ste ho odkukali.
Problematiku lyžovania detí s učiteľom lyžovania, môžeme rozdeliť na tri časti:
1, Začiatočníci: Kedy a ako začať lyžovať
2, Pokročilí: Lyžovanie pre pokročilé deti
3, Pretekári: Pretekárske lyžovanie detí
• domov na blog: lyžovanie, lyže •
Heslá článku:
Lyžovanie detí, lyže na nohách, počiatočné lekcie lyžovania, byť dobrým lyžiarom a dobrým učiteľom lyžovania súčasne, seriál nasledovných článkov lyžovanie detí. Lyžiar samouk majster lyžovania, naučiť sa lyžovať sám je veľmi vzrušujúce, kúzlo novej techniky, freeride a freestyle. Učiteľ lyžovania, odbornosť kvalifikovaného inštruktora, lyžovanie detí s učiteľom, alebo samostatne? Kradnutie očami nie je trestné. Podporte samoučenie svojho dieťaťa. Učiteľ lyžovania detí, je vhodnejší rodič, či cudzí človek? Nepreceňujte sa rodičia, ale ani nepodceňujte svoje schopnosti! Otec bol sám nadšeným lyžiarom, osobný tréner lyžovania, freestyle, akrobatické lyžovanie, balet na lyžiach. Jedinečnosť každého dieťaťa si zaslúži jedinečný prístup učiteľa. Škola lyžovania, vzťah učiteľ žiak. Vzájomné súznenie učiteľa a žiaka je dôležité. Lyžovanie detí s rodičom, rodič lyžiar-začiatočník, inštruktor klaun.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára